Az akvarell vagy vízfesték egy megosztó művészi eszköz, hiszen kicsit úgy viselkedik, mint az érzelmeink: hiába szeretnénk, soha nem fogjuk tudni teljesen irányítani és kontroll alatt tartani. Megvan a maga kiszámíthatatlan dimenziója, hiszen az alapanyaga a víz, ami nem egy behatárolható és megfogható anyag: öntörvényű, nehezen irányítható. Ugyanúgy, ahogy az érzelmeink kezeléséhez, az akvarellel való munkához is sok türelem kell.
Az akvarell technika nagyon nagy előnye, hogy megnyitja az utat az általunk kevésbé ismert érzelmi oldalunkhoz. Elősegíti az érzelmi élet aktivizálódását, segít hozzáférni rejtett belső világunkhoz, érzéseinkhez.
Az akvarellel való kreatív munka a színekkel és a vízzel való kísérletezést rejti magában. Éppen ezért nagyon jól használható a szorongás enyhítésére, játékos oldalunk előtérbe kerülése miatt az öröm, a kiszámíthatatlansága miatt az izgalom megélésére, túlkontrollos, teljesítménykényszeres beállítottságunk csökkentésére.
Érzelmi világunk érzékletes megjelenítője: az akvarell

A vízfesték tulajdonságait ki kell ismernünk, ha szeretnénk együttműködni vele. Nem biztos, hogy elsőre sikerül a papírra vetnünk azt a formát, vagy eltalálni azt a színt a valóságban, ami a képzeletünkben él. Ugyanígy van ez az érzéseinkkel is: idő kell ahhoz, hogy megtanuljuk, hogyan bánjunk velük, hogy azok ne hátrányunkra, hanem előnyünkre válljanak.
„Nem ilyet akartam."
Mindenkinek van tapasztalata arra nézve, hogy eltervezett valamit, ami aztán máshogy valósult meg, mint ahogy elképzelte.
Ha akvarell technikával dolgozunk, megtapasztalhatjuk ugyanezt: a vízfesték önálló életet él, az alkotás még sokszor azután is változik, miután mi már letettük az ecsetet.

A kérdés ilyenkor az: el tudom-e ezt fogadni anélkül, hogy magamat vagy mást hibáztatnék? Nyitott vagyok-e arra, hogy lássak benne valami újat, vagy félek a változástól, az újtól?
Ha sokat használjuk az akvarell technikáját, az segítségünkre lehet ebben is: nyitottnak lenni más dolgokra, elképzelésekre, és elfogadni, ha valami nem feltétlenül olyanra sikerül a valóságban, mint ahogy elterveztem.
Tipp!
Ha szeretnéd kipróbálni ezt a technikát, érdemes beszerezned akvarellpapírt, ami alkalmas arra, hogy akár sok vizet használva is dolgozhass vele.

Ha még félsz a kontroll túlságos elvesztésétől, próbáld ki azt, hogy először kevesebb vizet viszel fel a lapra. Így jobban tudod majd alakítani a képedet olyanná, amilyennek a fejedben elképzelted. A legjobb, ha egy szivaccsal viszed fel a vizet a rajzlapra, és hagyod, hogy a színek ott keveredjenek össze!
Ha már haladóbb vagy a technikában és az önelfogadásban is, valamint nem félsz annyira a kontroll elvesztesétől, akkor bátran használj sok vizet!
Figyeld meg mit hoz létre a lapon a víz és a festék együtt! Ez egy közös produkció: a te elképzelésed és fantáziád, a te cselekvésed és mozdulataid, valamint a víz és a festék összjátéka közösen hoz létre valamit! Nemde úgy működik, akár egy kapcsolat? Ott se lehet teljesen kiszámítani, milyen lesz a közös kép, amit a két fél együttesen létrehoz!
Hogyan segít ez a technika az önismeretben?
Figyeld meg, mennyire tudod elengedni a kontrollt, mennyire zavar, ha az elképzelt kép megváltozik, átalakul, ha a színek nem olyanok lesznek, amilyennek elképzelted. Mennyire tudod ezt elfogadni? Egy idő gyakorlás után: mennyire változik az ehhez való hozzáállásod?
Mennyire használsz halvány vagy sötét színeket? Sok vizet használsz vagy keveset?

Ne szidd magad, ha nem az jelenik meg a lapon, mint amit elképzeltél! Próbálj meg olyan szemmel nézni rá, hogy milyen újat hozott, mi az, ami megjelent a lapon?
Mit látsz benne? Állj hozzá nyitottan, és próbáld megvizsgálni más szemmel: Mi az, ami most megjelent a lapon? Milyen új dolgot fedezek fel, amire nem számítottam, de érdekes lehet számomra?
Ha szeretnéd látni, hogy te hogyan vagy mindezzel, vagy esetleg csak kipróbálni a fenti eszközöket és kreatívan fejlődni, jelentkezz egyéni művészetterápiás konzultációra, vagy próbáld ki mindezt csoportfolyamatban:
Részletek itt:
Aktuális
A cikk írásához felhasznált irodalom:
Antalfai Márta (2016): Alkotás és kibontakozás. A Katarzisz Komplex Művészetterápia elmélete és gyakorlata. Budapest: Lélekben Otthon Közhasznú Alapítvány.